سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شنبه 12 اسفند 91

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
ایجاد اختلاف و تفرقه میان امت اسلامی از اهداف مسلم و برنامه‌ریزی‌شده‌ صهیونیست‌ها و بقیه‌ مستکبران است.(9/12/91)


ارزش نشست رم در معادله تحولات سوریه
   برگزارکنندگان نشست حامیان تروریست‌های سوریه که پنج‌شنبه در رم تشکیل شد، سعی کردند با بزرگنمایی درباره کمک‌هایی که قرار شد این حامیان به تروریست‌ها داشته باشند، نشست را موفقیت‌آمیز نشان دهند و این در حالی است که برخلاف نشست‌های مراکش و کویت که به‌ترتیب در آن صد و پنجاه کشور حضور داشتند، در نشست رم یازده کشور شرکت کردند که در قضیه سوریه همگی بسیار بدنامند. این کشورها عبارتند از: آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، مصر، اردن، عربستان، قطر و امارات. پس از پایان نشست، جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، موضع جدید عملی کشورش را درباره مسائل سوریه این‌گونه اعلام کرد: «واشنگتن 60 میلیون دلار کمک به مخالفان سوریه اختصاص داده است؛ اما شامل سلاح‌های کشنده نخواهد بود. آمریکا حمایت‌های خود از مخالفان را گسترش می‌دهد؛ اما سلاح جنگی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد و تصمیم دارد کمک‌های مستقیم خود را به عناصر ارتش آزاد سوریه از جمله با کمک‌های پزشکی و غذایی آغاز کند.» اتحادیه اروپا هم قانون منع صادرات سلاح به سوریه را اصلاح کرد و وعده داد به مخالفان زره‌پوش‌های غیرتهاجمی و تجهیزات نظامی غیرکشنده و کمک‌های فنی نظامی ارائه خواهد کرد و به مخالفان کمک می‌کند تا به طرق غیرکشنده از غیرنظامیان حمایت کنند. غربی‌ها متوجه شده‌اند جنایات تکان‌دهنده تروریست‌ها علیه غیرنظامیان و حتی نظامیان سوریه، افکار جهانی را تحریک و آزرده کرده و این تروریست‌ها و هرکس که به آن‌ها کمک کند، در افکار جهانی منفور و مطرود شده‌اند؛ از این‌رو برای دور ماندن از پیامد این داوری جهانی، روش کم‌هزینه‌تری را برای حمایت از تروریست‌ها برگزیدند که انتقاد آن‌ها را در پی داشت و آن‌ها را راضی نکرد. اگرچه سعی شد این نشست با سروصدای زیادی برگزار شود، در عمل قدرت چندانی برای تغییر معادلات عرصه میدانی تحولات سوریه ندارد و به‌نظر می‌رسد زمینه برای پیروزی حکومت سوریه بر شورشیان بیش از پیش فراهم است.
اوباما و تنگنای سیاست‌ورزی در قبال ایران
   گروه ترجمه -
روزنامه واشنگتن‌پست 1 مارس 2013 (11 اسفند) در مقاله‌ای به سیاست‌های دولت اوباما در قبال ایران پرداخت و نوشت: عدم جدیت اوباما در مورد بحران مالی و اصلاحات، تنها عامل نگران‌کننده نیست، بلکه امنیت ملی آمریکا به‌ویژه به‌دلیل نگرانی از ایران در خطر است. دولت اوباما وارد بازی خطرناک کاهش درخواست و تلاش برای جلب نظر رژیم ایران در مورد برنامه هسته‌ای شده است. این شرایط مادامی که رژیم ایران خواستار افزایش امتیازهاست، به بن‌بست منتهی می‌شود. در هر صورت، سیاست‌های آمریکا نباید در مسیری پیش رود که نتیجه آن، ظهور ایرانی هسته‌ای همانند کره‌شمالی باشد. آیا می‌توان دولت آمریکا را از چنین سیاست‌ بی‌نتیجه‌ای بازداشت؟ بسیار دشوار است که در حوزه دیپلماسی بر دولت اوباما اثر گذاشت و عوامل بسیاری، اثرگذاری بر دولت را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند.
   در ادامه مقاله آمده است: «روزا بروکز»، مقام سابق دولت اوباما، در توصیف سیاست‌های دولت وی می‌گوید: انتخاب افراد بر اساس روابط سبب تشدید عملکرد ضعیف، تصمیم‌سازی محفلی، فقدان دانش و تخصص و زیان‌بارتر از همه، به‌وجود آمدن وضعیتی شده است که طی آن، اوباما تنها می‌خواهد هر آنچه می‌خواهد، بشنود، نه آنچه که شنیدنش ضروری است. توان روحی نهادها تضعیف شده است. بازیگران مستقل معدودی هستند که در دولت اقتدار واقعی دارند. تصمیم‌سازی در مورد امور مهم به دست رئیس‌جمهوری است که اطراف وی را افرادی پر کرده‌اند که باورهای وی را تقویت و حمایت می‌کنند. بنابراین، ایجاد اضطرار و یا تغییر مسیر دولت، دشوار است. در این شرایط، اثرگذاری بر رئیس‌جمهور آمریکا ضروری است. به‌علاوه، این رئیس‌جمهور چندان تحت تأثیر انتقادات خارجی نیست. برعکس، به مخالفان به عنوان افراد فاقد تعهد و وفاداری نگریسته می‌شود. «پت وهنر»، مشاور سابق کاخ سفید می‌گوید: اوباما فردی حساس و با ذهنی بسته است.
   در پایان مقاله آمده است: چنین دیدگاه‌هایی در مورد اوباما نه‌تنها بر مطبوعات تأثیر می‌گذارد، بلکه بازیگران خارج از دولت نیز که خواهان سیاست جدی‌تر در قبال ایران هستند، از این وضعیت تأثیر می‌پذیرند. مقامات بارها در سازمان‌های یهودی گفته‌اند نمی‌توانند علنی از رئیس‌جمهور انتقاد کنند؛ زیرا وی فردی حساس است و چنین اقداماتی تنها نتیجه معکوس خواهد داشت. بررسی نحوه واکنش اوباما به منتقدان و مخالفان می‌‌تواند به برآوردهای منطقی بینجامد. آگوست سال گذشته «الیویت ایبرمز»، مشاور سابق معاون امنیت ملی، پیشنهاد کرد که کنگره قانونی را به تصویب برساند که به رئیس‌جمهور اجازه توسل به زور علیه ایران داده شود. اگرچه این موضوع در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد؛ اما بسیار با شرایط امروز متناسب است. ایبرمز می‌نویسد: چنین قانونی از سوی کاخ سفید، سطح جدیدی از شفافیت و تعهد را نشان می‌دهد. این موضوع احتمالاً بر محاسبات ایران و اسرائیل فراتر از عبارت «تمام گزینه‌ها روی میز است»، تأثیر می‌گذارد. آن‌هایی که معتقدند توافق با ایران از طریق مذاکره به‌لحاظ نظری همچنان امکان‌پذیر است، باید از این نیت کنگره استقبال کنند. رژیم ایران همچنان معتقد است که می‌تواند به تسلیحات هسته‌ای دست یابد و به همین دلیل با حسن‌نیت مذاکره نمی‌کند. در صورتی که به این باور برسد که هرگز به بمب هسته‌ای دست نمی‌یابد و خود را در میانه گزینه توافق با آمریکا و گزینه حمله نظامی آمریکا ببیند، رسیدن به توافق امکان‌پذیر خواهد بود. رئیس‌جمهور آمریکا طی دو هفته آینده به اسرائیل سفر خواهد کرد. وی باید تمایل قاطع خود به حمله نظامی را در صورت ضرورت، نشان دهد. در عین‌حال، کنگره باید با تصویب مجوز حمله نظامی توسط رئیس‌جمهور در صورت ضرورت، به وجود چنین تهدیدی معنا ببخشد.
   اخبار و تحلیل‌ها: یادداشت فوق، آشکارکننده گوشه‌ای از دیدگاه دوگانه در آمریکا درباره ایران است و از آن برمی‌آید که نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب با اینکه در حال حاضر در حاشیه قرار دارند، در تلاشند تا نظرات خود را القا کنند. در مقابل، اوباما که سیاست‌های گذشته آن‌ها را بحران‌آفرین و شکست‌خورده می‌پندارد، تا به‌حال، اجازه دخالت مؤثر را به آن‌ها نداده است و برخلاف آن‌ها می‌داند تشدید تهدید نظامی وضعیت مذاکرات را پیچیده‌تر می‌کند و افکار عمومی آمریکا به آن واکنش منفی نشان می‌دهد و رفتار ایران نیز قطعاً تغییر می‌کند و تلاش‌هایی هم که تاکنون صورت گرفته، هدر می‌رود. بنابراین به‌نظر می‌رسد اوباما چنین پیشنهادی را نپذیرد و اگر هم بپذیرد، جنبه تشریفاتی دارد.
    
تهدید علیه وقف شیعی در عراق

  گروه‌های تروریستی وهابی از آغاز ناآرامی‌های عراق، بارها اعضای دیوان وقف شیعی عراق را تهدید کردند. در آخرین تهدید تروریست‌ها که در «توزخرماتو» اتفاق افتاد، این گروه‌ها در ایمیل‌های متعدد، اعضای دیوان وقف شیعی این منطقه را به قتل و تخریب ساختمان آن تهدید کردند. در پی این تهدیدات، «شیخ سامی مسعودی» نایب رئیس دیوان مالی و اداری، در دیدار با اعضای این دیوان در استان‌های مختلف عراق، اعلام کرد: این‌گونه تهدیدات، ما را از ادای تکالیف دینی، ملی و اخلاقی باز نمی‌دارد و ما به راهمان ادامه خواهیم داد.
   اخبار و تحلیل‌ها: شیعیان عراق با هوشیاری و آگاهی از برنامه دشمن برای راه‌انداختن جنگ طایفی و مذهبی در عراق تاکنون از هر گونه رفتاری که به این خواست دشمن کمک کند پرهیز کرده‌اند، از این‌رو دشمنان برای واداشتن شیعیان به واکنش‌های تندی که منجر به درگیری می‌شود به روش‌های مختلف خشونت‌آمیز متوسل شده‌اند که مورد فوق یکی از نمونه‌های جدید آن است.
روزنامه انگلیسی و رصد انتخاباتی دولت
  روزنامه تایمز لندن در گزارشی نوشت: احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران در حال کمک و برنامه‌ریزی برای پیروزی نزدیک‌ترین دستیارش در انتخاباتی آتی ریاست‌جمهوری است، مشائی نیز خود در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای خارق‌العاده به قدرت سیاسی روحانیون ایران است! این روزنامه انگلیسی در ادامه ادعا کرد: این دو به‌دنبال از کار انداختن ساختار دینی حکومت هستند که از آغاز انقلاب ایران تاکنون وجود داشته است. مشائی که به او به‌عنوان مخالف نهاد دینی نگاه می‌شود، در طول جلسات اخیر گفته است: احترام زیادی برای روحانیون قائلم اما آن‌ها سیاستمدار نیستند؛ نقش آن‌ها باید تنها معنوی باشد. در چهار سال آینده ما این فرصت را داریم که قانون اساسی را تغییر دهیم! روزنامه تایمز لندن این اظهارات مشائی را به نقل از منبعی نوشت که می‌گفت: اظهارات مشائی کاملاً مشخص است و او به‌دنبال حمایت از جدایی دین از سیاست است! مشخص نیست منبع روزنامه تایمز لندن کجا بوده، اگرچه پیش‌تر، اظهارات مشابهی از مشائی در رسانه‌های داخلی منتشر شده بود.

  اخبار کوتاه         
   *  عبدالله نوری با دفاع از نامزدی اسحاق جهانگیری گفت: به هر قیمت ممکن باید در انتخابات شرکت کنیم. اگر نیاییم، نابود می‌شویم. ما در طول سال‌های گذشته در برخورد با نظام و رهبری اشتباه کردیم. ما دچار افراط شدیم و الآن حتی با عذرخواهی باید برگردیم.
   *  براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی یکی از مراکز معتبر، میزان رأی هاشمی رفسنجانی حدود 15 درصد است. در عین‌حال، در پاسخ به گزینه «قطعاً به چه کسی رأی نخواهید داد»، هاشمی دارای آرای بالاتری است. نکته قابل تأمل در این نظرسنجی آن است که رهبر حلقه انحرافی نیز با 47 درصد، بالاترین رأی را در گزینه قطعاً به چه کسی رأی نخواهید داد، داراست.
   *  به‌تازگی فیلمی در اینترنت پخش شده که در آن، تعدادی از اعضای جبهه وهابی النصره موسوم به «هیئت شرعی»، مردی مسیحی را با زور اسلحه مجبور می‌کنند مسلمان شود! شاهدان عینی می‌گویند: تروریست‌های وهابی این اعمال را به نام پاکسازی فرقه‌ای انجام می‌دهند. اعمالی که باعث می‌شود چهره‌ای زشت و خشن از اسلام در اذهان پیروان سایر ادیان ترسیم شود و مسلمانان را خشونت‌طلب و... معرفى کنند.
   *  در پی درگذشت پدر زهرا رهنورد، همسر موسوی، محمود احمدی‌نژاد به همراه خانواده‌اش در منزل مهندس «عبدالحمید نقره‌کار» حضور یافت و به خواهر رهنورد، درگذشت پدرش را تسلیت گفت! صادق کاظمی، پدر رهنورد صبح 9 دی‌ماه امسال درگذشت.
   *  «محمد خاتمی» در واکنش به کاندیداتوری حسن روحانی گفته است: «تا زمانی که بحث کاندیداتوری چهره‌هایی چون هاشمی رفسنجانی، نجفی، جهانگیری و عارف مطرح است، نوبت به طرح بحث حمایت از امثال حسن روحانی نمی‌رسد. روحانی جاذبه لازم را برای رأی‌آوری ندارد.
   *  براساس اخبار رسیده، با رایزنی‌های اعضای مجلس خبرگان و شخصیت‌های مؤثر دینی و سیاسی با آیت‌الله مهدوی‌کنی، ایشان بار دیگر برای ریاست خبرگان نامزد خواهد شد. هفته گذشته و به‌دنبال انتشار خبری مبنی بر نامزدنشدن آیت‌الله مهدوی‌کنی، حامیان آقای هاشمی رفسنجانی با سفر به قم رایزنی‌های گسترده‌ای را برای ریاست وی بر خبرگان آغاز کردند.