سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکشنبه 13 بهمن 91

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
در مقابل این ملت، اسلحه‌هاى گوناگون سیاسى و نظامى و امنیتى و اقتصادى کنْد است؛ لذا دشمن در حال انفعال است.(28/11/91)


جنگ سیاسی در میدان اقتصادی!
   چندان معلوم نیست چرا فوکویاما نظریه «پایان تاریخ» را مطرح ساخت و روش زندگی اجتماعی و سیاسی آمریکا را که برآمده از تفکر لیبرالیسم است، نسخه نهایی حیات بشر قلمداد و دیگران را به الگوگیری از آن دعوت کرد. دراین‌باره به‌اختصار می‌توان گفت علت چنین ادعایی شناخت اندک از هستی و تاریخ بود.
   از زمان طرح نظریه فوکویاما حدود دو دهه گذشته و کشوری که به اعتقاد وی نمونه اکمل و نسخه نهایی زندگی بشری بود، این روزها سخت درگیر کشمکش‌های داخلی است و علتش هم ساختار معیوب نظام سیاسی آمریکا است و نشان می‌دهد فرافکنی‌ها و سر دادن شعارهای زیبا و فریبنده‌ای مانند آزادی، دموکراسی،‌ حقوق بشر، اجماع جهانی و... نمی‌تواند برای همیشه ضعف‌های بزرگ لیبرال دموکراسی و تبلور عینی آن یعنی آمریکا را بپوشاند.
   روز گذشته پس از چند ماه اختلاف و درگیری شدید بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا درباره نحوه کاهش کسری بودجه آمریکا و توافق نکردن درباره راهکار مشترک، باراک اوباما ناچار شد فرمان کاهش کلان هزینه‌های دولت فدرال آمریکا را صادر کند. بنابراین به‌اجبار 85 میلیارد دلار از هزینه‌های سال جاری آمریکا کاسته می‌شود. اوباما پس از اینکه جمهوری‌خواهان را مسبب این اقدام خسارت‌بار معرفی کرد، گفت: «درست در زمانی که کسب و کارها شتاب گرفته‌اند و کارگران جدیدی را استخدام و فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کنند، نباید به طور بی‌معنی و اجباری بودجه بخش‌هایی مانند آموزش، تحقیقات و امور زیربنایی و دفاعی را کاهش دهیم.» وی هشدار داد این کار به بیکار شدن 750 هزار نفر منجر خواهد شد. به‌نظر می‌رسد پیامدهای این تصمیم بسیار فراتر از آنی است که گفته شده و به طبقه متوسط جامعه آمریکا ضربه سنگینی وارد می‌سازد. یک سالی است که به‌دلیل اختلاف شدید بر سر سیاست‌گذاری مالی، میان کاخ سفید و کنگره که جمهوری‌خواهان در آن دارای اکثریت هستند، آمریکا بودجه مدون سالانه ندارد و نمایندگان کنگره هرچند ماه یکبار، برای اداره کشور، بودجه موقت تصویب کرده‌اند. یکی از علل برخورد تند جمهوری‌خواهان با اوباما که در صحنه سیاسی آمریکا رد و اثر روشنی از آن دیده نمی‌شود، سیاه‌پوست بودن اوباما و زیر سؤال بردن سیاست‌های جورج بوش جنگ‌طلب جمهوری‌خواه است. این موضوع نشان می‌دهد که در پنهان‌ترین لایه‌های درونی برخی از نخبگان سیاسی آمریکا تفکر نژادپرستانه همچنان با قدرت فعال است و آن‌ها قصد دارند با فشل کردن دولت اوباما غیرمستقیم به مردم آمریکا القا کنند که در انتخابشان اشتباه کرده‌اند و رنگین‌پوستان توان اداره آمریکا را ندارند. شاید سال‌ها بعد، اسناد چنین برنامه‌ای افشا شود!
گام‌های اعتمادساز ایران و سرنوشت گفت‌وگوهای هسته‌ای
   گروه ترجمه -
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز 3 مارس 2013 (13 اسفند) در مقاله‌ای به روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: با توجه به اینکه آمریکا در رویارویی با ایران در تنگنای جدی قرار گرفته، آیا نمایش و اعطای جایزه به فیلم آرگو برای دیپلماسی، پیامد منفی نداشت. از نظر دولت ایران، فیلم آرگو چیزی جز تبلیغات ضدایرانی نبود و شبکه تلویزیونی دولتی ایران، این فیلم را تبلیغاتی برای سازمان سیا توصیف کرد. مهم‌تر اینکه جایزه فیلم آرگو را میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور آمریکا به این فیلم اعطا می‌کند.
   در ادامه مقاله آمده است: ترکیب عجیب اخبار خوب و بد در روابط پیچیده ایران و آمریکا به چشم می‌خورد. ایران، آمریکا و پنج قدرت بزرگ جهانی دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای را آغاز کردند و هرچند پیشرفتی قابل پیش‌بینی نیست؛ اما برگزاری این گفت‌وگوها خود از اخبار خوب، حکایت داشت. آمریکا و متحدانش پیشنهاد کاهش آرام تحریم‌های اقتصادی را که به تورم 30 درصدی در ایران منجر شده، مطرح کرده‌اند؛ البته به این شرط که ایران موافقت کند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا را متوقف کند، ذخایر سوخت با غنای بالا را به خارج کشور منتقل کند و تأسیسات مخفی غنی‌سازی در فردو را تعطیل کند. اگرچه ایران تمام شروط مطرح شده را نپذیرفت؛ اما این واقعیت که دیپلمات‌های ایران موافقت کردند در مورد محدودسازی غنی‌سازی هسته‌ای بحث کنند، گامی در مسیر درست بود. حتی پیش از آغاز گفت‌وگوها، ایران اقدامات متناقضی انجام داده بود. ایران به غنی‌سازی در سطوحی که برای ساخت تسلیحات هسته‌ای مفید است، ادامه داد؛ اما سپس اعلام کرد که برخی از ذخایر اورانیوم را به سوخت رآکتور تبدیل کرده که تبدیل آن به بمب هسته‌ای آسان نیست.
   در پایان مقاله آمده است: ایران نسل جدیدی از سانتریفیوژها را برای غنی‌سازی نصب کرد؛ اما آن‌ها را در تأسیساتی قرار داد که از گذشته تا به امروز درهای آن به روی بازرسان سازمان ملل باز بوده است. آقای لیمبرت می‌گوید: «نمی‌گویم این اقدام پیشرفت شفافی است، بلکه این اقدام بیشتر شبیه پرسه زدن است.» ایران به مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری که 14 ژوئن برگزار می‌شود، نزدیک می‌شود. کسی انتظار ندارد که سیاستمداران ایرانی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری امتیازات مهمی به غرب بدهند. ایران در ساختار حکومتی خود سیاست‌های بوروکراتیک دارد. رهبران افراطی سپاه پاسداران ایده گفت‌وگو با قدرت‌های خارجی را محکوم می‌کنند و در عین‌حال به محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل، این مأموریت داده می‌شود که به مقامات خارجی تضمین داده شود آن‌ها واقعا چنین منظوری ندارند. در صدر این نظام، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران قرار دارد که به‌شدت ضدآمریکایی و به انقلاب اسلامی پایبند است. توماس پیکرینگ، مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا که در گفت‌وگوهای غیررسمی با ایران حضور داشته، می‌گوید: «مهم است که از گام‌های کوچک برای اعتمادسازی آغاز کنیم.» نیمه دوم سال 2013 ممکن است روزنه فرصت برای دیپلماسی با ایران بسته شود؛ زیرا انتخابات ریاست جمهوری ایران به پایان رسیده است. در این مرحله، بزرگ‌ترین خطر ممکن است بروز بحران سیاسی در ایران باشد.
   اخبار و تحلیل‌ها: از محتوای تحلیل فوق و برخی مسائل مربوط به رفتار غربی‌ها در گفت‌وگوی اخیر هسته‌ای در قزاقستان برمی‌آید که آن‌ها قصد دارند در ادامه مذاکرات بستری را آماده سازند که دولت بعدی ایران نیز در آن بستر بحث هسته‌ای را دنبال کند و در پی برهم زدن چیدمان مذاکرات نباشد. این مسئله کار دیپلماسی هسته‌ای ایران را سخت‌تر می‌کند و باید حساب‌شده‌تر در این مسیر پیش روند.
   
رسانه‌های فارسی‌زبان آمریکا در معرض تعطیلی!
  برخی سناتورهای آمریکایی، رسانه‌هایی مانند بخش فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا را «اضافه‌بار و هزینه اضافی» می‌دانند. از این‌رو احتمال دارد این دو رسانه تعطیل شود. «ماشاءالله- ع» که مسئول امور رسانه‌های وزارت کشور در دولت اصلاحات بود و پس از خروج از کشور مدتی در خدمت صدای آمریکا درآمد، ضمن تحلیلی در وبگاه رادیو کوچه، از احتمال تعطیلی رادیوفردا و صدای آمریکا (بخش فارسی) خبر داد و نوشت: کاهش روزافزون مخاطبان صدای آمریکا به‌گونه‌ای سیر فزاینده گرفت که سیاست‌گذاران عرصه تصمیم‌های راهبردی رسانه‌ای در ایالات متحده از جمله سناتور صاحب‌نفوذی به نام «تام کبورن» جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا، ادامه کار صدای آمریکا و رادیو فردا را تنها اضافه‌بار و هزینه‌ای می‌داند که مالیات‌دهندگان آمریکایی، می‌پردازند. وی افزود: «بخش فارسی صدای آمریکا» وابسته به دولت ایالات متحده آمریکا با بودجه سالیانه 23 میلیون دلار، کمتر از پنج درصد مخاطب را جذب کرده؛ اما در این میان، «رادیو فردا» با بودجه 12 میلیون دلاری، تنها یک دهم درصد- یعنی از تعداد کارکنان آن رسانه نیز کمتر- جذب کرده و در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است!
یاوه‌گویی‌های نوکر ملکه!
  «یوسف عزیزی بنی‌طرف» ضدانقلاب فراری که در افراط‌گرایی و اندیشه‌های ضدایرانی ید طولایی دارد و حقوق و مواجبش را از سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و برخی کشورهای عربی می‌گیرد، به‌تازگی بازی تراکتورسازی و الجزیره را بهانه کرده تا در مقاله‌ای در یکی از رسانه‌های عربی – ضدایرانی – از پیوند ترک و عرب برای جدایی از ایران سخن بگوید! این فرد شناخته شده که در طول سال‌های گذشته همکاری بسیاری با رسانه های ضدایرانی به‌ویژه شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی دارد و همواره از خلق عرب سخن می‌گوید، در این مقاله سراسر دروغ، افترا و به دور از حقیقت، شعار چندتن از مزدبگیران باکو و آنکارا را – که متأسفانه نیروهای امنیتی با آن‌ها برخورد نکردند و باوجود مشخص بودن آن‌ها، مانع از ورودشان به ورزشگاه نشدند- بهانه کرده و از درخواست مردم آذربایجان(!) برای استقلال از ایران سخن گفته است.
   بنی‌طرف که چند سال پیش، به دلیل لو رفتن ارتباط نزدیکش با یکی از گروه‌های تروریستی در خوزستان، از کشور فرار کرده، در حالی برای مردم آذربایجان دایه مهربان‌تر از مادر شده که در زمان جنگ تحمیلی هشت‌ساله وقتی که صدام می‌خواست خوزستان را از ایران جدا کند، وی و دوستانش به‌عنوان ستون پنجم ارتش بعث عراق در کشور فعالیت می‌کردند؛ اما آنچه قابل توجه و اهمیت است، این است که در بازی تراکتور و الجزیره، دل میلیون‌ها ایرانی در تبریز می‌تپید و از اینکه یک تیم ایرانی توانسته تیم اماراتی مدعی خاک ایران را شکست دهد، همه ایرانیان از هر قوم و زبان را شاد کرد، چیزی که این نوکر انگلیسی‌ها و اربابان وی نمی‌پسندند! 
         
اخبار کوتاه

   *  شهروندان مصری با برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی، ضمن محکوم کردن سیاست‌های مداخله‌جویانه کاخ سفید، تصاویر وزیر امور خارجه آمریکا را هم به آتش کشیدند. از سوی دیگر جریان استقلال مصر با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا، درباره مصر، آن را دخالت آشکار در امور مصر توصیف کرد.
   *  «مریم رجوی» همسر سرکرده منافقین، از سازمان ملل خواست امنیت اعضای این گروهک در عراق را تضمین کند. به گفته او اکنون «تنها راه» این است که این اعضا همگی از عراق به ایالات متحده انتقال داده شوند. وی که در جلسه فعالان مدافع حقوق بشر در مقر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس سخن می‌گفت، از سازمان ملل انتقاد کرد که از انجام وظیفه خود در قبال اعضای گروه او ناتوان بوده است!
   *  «حسن روحانی» دیدارهایی با برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب داشته تا حمایت آنان را برای نامزدی خود جلب کند. پس از آن، اصلاح‌طلبان جلسه‌ای برای بررسی پیشنهاد روحانی برگزار کردند که این جمع‌بندی به دست آمد: «جبهه اصلاحات به سه دلیل عمده از نامزدی حسن روحانی حمایت نخواهد کرد: 1- موضع روحانی درباره جریان اصلاحات هیچ‌گاه شفاف نبوده و نیست. 2- حسن روحانی عضو جامعه روحانیت و وابسته به طیف اصول‌گرایان است. بنابراین این جبهه نمی‌تواند از کاندیدایی که در تشکل‌های اصول‌گرایی عضویت دارد، حمایت کند. 3- وی جاذبه و ادبیات لازم را برای جلب آرای مردم ندارد.»
   *  ابراهیم یزدی، عضو گروهک ملی مذهبی، به‌تازگی در جلسه‌ای بار دیگر، از نامزدی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم دفاع کرده و گفته است: هاشمی می‌تواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و باعث اجماع اصلاح‌طلبان شود.