سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پنجشنبه24 اسفند

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

هر جا که کار به استعدادهاى ایرانى واگذار شد، ما نشانه‌هاى پیشرفت را در آنجا مشاهده می‌کنیم. (21/12/91)


خط لوله‌ای که فقط گاز را منتقل نمی‌کند
همزمان با آغاز مراحل ساخت خط‌ لوله گاز صلح در خاک پاکستان که دوشنبه هفته جاری، کلنگ آن بر زمین زده شد، واشنگتن که به‌شدت با اجرای این پروژه مخالف است، به اسلام‌آباد هشدار داد که عملیاتی شدن این پروژه می‌تواند باعث وضع تحریم‌های اقتصادی برضد پاکستان شود. این اظهارات، واکنش تند مقامات پاکستان را در پی داشته است. دکتر عاصم حسین، مشاور رئیس‌جمهور پاکستان در امور نفت و انرژی، در این‌باره گفت: «اجرای پروژه خط‌لوله صلح برای پاکستان و ایران مثل یک شاهرگ حیاتی است و تحت هیچ شرایطی از این پروژه عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» وی تأکید کرد: «کسانی که با اجرای این پروژه مخالفند، دشمن پاکستان هستند.» در آغاز گفت‌وگوهای کشیدن این خط لوله، هند نیز حضور داشت و قرار اولیه ادامه خط لوله تا هند بود و به همین سبب هم نام خط لوله صلح بر آن گذاشته شد؛ اما در میانه راه، هندی‌ها زیر فشار سنگین آمریکایی‌ها مجبور شدند با اکراه از این پروژه بسیار ارزشمند کنار بکشند. با وجود کنار رفتن هندی‌ها، ارزش فعلی این خط لوله باقی است و آنچه که بیشتر آمریکایی‌ها را نگران کرده، ارزش‌های بعدی این خط لوله است. وضعیت جغرافیایی، جمعیتی و اقتصادی کشورهای پیرامون این خط لوله به گونه‌ای است که حوزه بخش‌های مهمی از منابع این کشورها را به این خط لوله گره می‌زند و در واقع در آینده نزدیک، همان اتفاق خواهد افتاد که آمریکایی‌ها از آن بیمناکند و  برای جلوگیری از انجام آن تلاش می‌کنند. بر اساس این توصیف که برگرفته از واقعیات موجود منطقه پیرامونی این خط لوله است، نه اینکه در آینده هندی‌ها طالب این خط لوله می‌شوند که چین و افغانستان نیز برای استقبال از آن لحظه‌شماری می‌کنند. چنانچه مسائل فنی اجرای این پروژه و مسائل سیاسی که در ورای آن نهفته است، با آینده‌نگری و حوصله لازم مدیریت شود، این خط لوله می‌تواند منشأ تحولات مبارکی در منطقه باشد که برخلاف منافع و خواست استکبار، منافع کشورهای منطقه را تأمین می‌کند.


روابط ایران و القاعده؟!
گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 13 مارس 2013 (23 اسفند) در مقاله‌ای به اخراج یک مقام ارشد القاعده در ایران پرداخت و نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند اخراج یک مقام ارشد القاعده از ایران ظاهراً نشان‌دهنده سرکوب گروهی تروریستی است که مدت‌ها در داخل مرزهای ایران حضور داشت و آنجا را به پناهگاهی امن برای خود بدل کرده بود. اخراج سلیمان ابوغیث، سخنگوی سابق القاعده و داماد بن‌لادن، اقدامی است که حداقل در سال گذشته سومین حادثه در نوع خود بوده که طی آن، یک مقام برجسته القاعده، ایران را پس از سال‌ها زندگی در وضعیت میهمان و یا بازداشت خانگی، ترک می‌کند. مقامات آمریکایی و کارشناسان تروریسم می‌گویند این موضع‌گیری شدید ایران ظاهراً نشان می‌دهد که تنش فزاینده‌ای میان روحانی‌های شیعه ایران و القاعده به عنوان گروه تروریستی سنی به‌وجود آمده که به‌ویژه جنگ داخلی سوریه در این تنش‌ها تأثیر بسزایی داشته است.
در ادامه مقاله آمده است: مقامات و تحلیل‌گران آمریکایی می‌گویند سرویس‌های اطلاعاتی غربی شاهد گام‌هایی هستند که ایران به منظور حفظ روابط خود با القاعده برمی‌دارد؛ به این طریق که به این گروه تروریستی اجازه می‌دهد از خاک ایران به‌عنوان مسیر ورود و خروج به افغانستان استفاده کند. دیوید کوهن، معاون تروریسم و اطلاعات اقتصادی وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: معتقدیم که ایران همچنان اجازه می‌دهد القاعده در چارچوب شبکه‌ای که پول و نیروهایش از طریق ایران منتقل شود‏، فعالیت کند تا از فعالیت‌های القاعده در جنوب آسیا حمایت شود.
در پایان مقاله آمده است: اسناد به دست آمده از خانه بن‌لادن در پاکستان در مورد روابط ایران و القاعده ابعاد روشن‌تری را بیان می‌کند. ایران و القاعده با وجود بی‌اعتمادی عمیق و اختلاف‌های شدید ایدئولوژیک و تاکتیکی، روابط خود را طی این سال‌ها حفظ کرده‌اند. بروس ریدل، افسر سابق سازمان سیا و مشاور ضدتروریسم دولت اوباما می‌گوید: این رابطه، مطلوب و مفید (دو طرفه) است؛ اما واقعاً مسائلی جدی نیز میان آن‌ها وجود دارد. رابطه ایران و القاعده به زمان شکست دولت طالبان بازمی‌گردد که طی آن، اعضای القاعده از افغانستان به ایران پناه آوردند. ایران به بسیاری از مقامات و مرتبطان ارشد القاعده از جمله یکی از همسران بن‌لادن و چند فرزند او اجازه داد در شرق ایران ابتدا به صورت آزادانه و سپس به شکل بازداشت خانگی زندگی کنند. مقامات آمریکایی می‌گویند محدودیت‌های اعمال شده پاسخی به فشار غرب و مانعی در برابر سوء‌رفتار القاعده در خاک ایران بود. تحلیل‌گران می‌گویند اما یک دهه بعد‏، به نظر می‌رسد خستگی ایران از این مهمان‌ها افزایش یافته است. سال گذشته دو مقام ارشد القاعده ایران را ترک کردند. البته مشخص نیست که آیا از آن‌ها خواسته شد ایران را ترک کنند یا اینکه این اقدام را به‌صورت داوطلبانه صورت داده‌اند.
اخبار و تحلیل‌ها: امروزه بیشتر افکار عمومی جهان یقین ‌یافته که القاعده سازمانی دست‌آموز بوده و جنایات این سازمان و گروه‌های مرتبط با آن مانند النصره در سوریه، خشم افکار عمومی را برانگیخته و از این بابت آمریکا را که از آن‌ها حمایت می‌کند، سرزنش می‌کنند و آمریکا بدین سبب به‌شدت تحت فشار است و حال برای کاهش این فشار و دورشدن از این واقعیات که برایش بسیار خسارت‌بار است و نیز نجات از این وضعیت وخیم با ادعاهای فوق و بدون ارائه هرگونه سندی درصدد متمایل کردن بحث القاعده به سوی ایران است.
  
توهمات ولیعهد ناکام!
 وبگاه ضدانقلابی «خودنویس» با اشاره به جلسه اخیر رضا ربع پهلوی با برخی نمایندگان کنگره آمریکا نوشت: «رضا پهلوی به همراه گروهی از فعالان سیاسی و نمایندگان کنگره، جلسه‌ای پشت درهای بسته داشت.»
خودنویس اضافه می‌کند: «جلسه‌ای پشت درهای بسته و با حضور «میهمانان دعوت شده» برای معرفی «شورای ملی» و بحث درباره انتقال دموکراتیک قدرت در ایران، با حضور رضا پهلوی و تعدادی از نمایندگان کنگره، امیرعباس فخرآور و کنت کتزمن برگزار شد. پنل اعضای موقت شورای ملی از جمله رضا پیرزاده، سعید گنجی، نازیلا گلستان، پایان‌بخش این برنامه بود.»
 همکاری ولیعهد ناکام با آمریکا به این مورد ختم نمی‌شود. قبلاً نیز «باب وودوارد» روزنامه‌نگار شهیر آمریکا در اکتبر 1987 در کتاب «جنگ‌های سری سیا» از ارتباط وی با سیا پرده برداشت. وی در صفحه 85 این کتاب، گفت‌وگویی از «ویلیام کیسی» (رئیس وقت سیا) آورده است که ربع پهلوی در آن از «تهیه طرح سرنگونی [امام] خمینی و جایگزین کردن او با رضا پهلوی» به دستور ریگان سخن گفته است!
گفته می‌شود رضا ربع پهلوی برای معرفی شورای خود، علاوه بر سفر به اروپا، با رسانه‌های غربی نیز گفت‌وگوهای مفصلی ترتیب داده است. بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، کانال 1 و اندیشه از جمله شبکه‌های فارسی‌زبان هستند که زمانی برنامه‌های خود را به وی اختصاص دادند تا برای شورای خود تبلیغ کند. ظاهراً این سفر برای دریافت کمک از آمریکا، انجام شده است. با توجه به جلسات جدید وی با پارلمان اروپا و کنگره آمریکا به نظر می‌رسد گروه ربع پهلوی در سطح عمومی و همچنین دریافت کمک‌های مالی نتوانسته  اقبالی داشته باشد.

  اخبار کوتاه            
*  دو حزب سلفی مصر به نام «الدعوه» و «النور» در اردوگاه نظامی «ابو قیر» واقع در شرق اسکندریه، نشستی با عنوان «خطر شیعه» برگزار کردند. به‌تازگی نیز«شیخ احمد سیسی» از رهبران سلفی ضدشیعی مصر، در سخنانی مدعی شد: شیعه خطرناک‌ترین گروهی است که در طول تاریخ ظهور کرده و حتی یک روز هم به خاطر خدا قیام نکرده و پرچم اسلام را برافراشته نکرده است! وی که در مسجد «الصدیق» اسکندریه سخنرانی می‌کرد، در مورد توجه مردم مصر به مذهب تشیع افزود: مصر در آستانه یک فاجعه است و باید جلوی آن را گرفت. وی در سخنانی گستاخانه مدعی شد: مذهب شیعه شری است که در حال حاضر دامنگیر اکثر کشورهای مسلمان شده و ایستادن در مقابل آن، کمک همه مسلمانان را می‌طلبد!.
*  به‌تازگی نشستی با «استقلال بلوچستان» از جانب حزب چندنفره «ملی بلوچستان» در لندن با هدف تجزیه بلوچستان از ایران برگزار شد. گفتنی است «دانا روهرا باچر»، نماینده مجلس سنای آمریکا. که مسئول پیگیری طرح خاورمیانه مورد نظر آمریکا در مجلس سنا است، نیز در این نشست حضور داشته است
*  در ادامه تلاش‌های ضدانقلاب برای تحت‌الشعاع قرار دادن انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، جمعی از عناصر مطرود و رانده شده از سوی ملت ایران، در سایت صهیونیستی فیس‌بوک صفحه‌ای با نام «من فقط در انتخابات آزاد شرکت می‌کنم» را‌ه‌‌اندازی کرده‌اند. نکته جالب، عدم استقبال از این صفحه است، به طوری‌که تعداد انگشت‌شماری عضو آن شده‌اند. از سران اصلی تشکیل‌دهنده این صفحه می‌توان به فراریان خارج از کشوری مانند مزروعی، امیر ارجمند و… اشاره کرد.
*  وبگاه صهیونیستی و حامی فتنه «بالاترین» طی اخباری به جایگاه و مقام حضرت مهدی(عج) توهین و جملات شرم‌آوری را منتشر کرد. این وبگاه سابقه اهانت به دیگر مقدسات ایرانیان مسلمان، مخصوصاً حضرت امام هادی(ع) را نیز در پرونده سیاه خود دارد. بالاترین، مهم‌ترین بازوی رسانه‌ای فتنه‌گران در اغتشاشات پس از انتخابات 88 بود که اصلاح‌طلبان تندرو، منافقین، عناصر ضدانقلاب و طرفداران فتنه سبز از طریق آن، هماهنگی‌های لازم را برای ایجاد آشوب و اغتشاش در نقاط مختلف تهران و برخی شهرهای دیگر صورت می‌دادند.
  * «الیزابت ایزابل» وکیل فرانسوی ایران در پرونده شکایت از ایران‌ستیزان هالیوود، در مصاحبه‌ای گفته است: جلوی اکران فیلم «آرگو» را می‌گیرم و هالیوود را به عذرخواهی از ایران وادار می‌کنم.
 * «غلامحسین الهام» به‌تازگی در دیدار با آیت‌الله مصباح تلاش کرد نظر او را درباره احمدی‌نژاد تغییر دهد ولی در این کار موفق نبود. تا چندی پیش از غلامحسین الهام به‌عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد.
*  به‌تازگی مراسمی تحت عنوان هشت مارس روز جهانی زن در رشت برگزار شد که بر اساس اخبار رسیده به بازخوانی تاریخچه جنبش‌های فمینیست و تلاش برای الگوسازی نگاه غربی در کشور برگزار شده است. گفتنی است در این مراسم که با حضور تعداد کمی افراد لاابالی و بی‌قیدوبند برگزار شد، به ارزش‌های اسلامی توهین و هتک حرمت صورت گرفت. همچنین تصاویر به دست آمده از این مراسم نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان با هنجارشکنی کامل و دهن‌کجی نسبت به ارزش‌های اسلامی و زنان به‌صورت کاملاً کشف حجاب کرده در کنار مردان نشسته‌ بودند که جا دارد مسئولان آن‌ها را شناسایی کنند و در مقابل این عمل وقیح و خلاف شرع خود پاسخگو باشند.
 * «یاسین العجلونی» مفتی وهابی در یک فتوای شرم‌آور، اسارت زنان شیعه سوری از سوی تروریست‌های وهابی در این کشور را مجاز دانست! العجلونی در فتوایی که اعتراضات بسیاری را به دنبال داشت، اعلام کرد: تروریست‌ها بدون پرداخت مهریه و یا خواندن خطبه شرعی، مالک زنان شیعه سوری هستند.