سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهارشنبه 9 اسفند 91

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
  
از مسئولان توقع داریم با صبر، میدان ندادن به احساسات سرکش و ملاحظه مسائل کشور، همه توان را برای حل مشکلات مردم متمرکز کنند. (19/11/1391)
 
 
 
فرصت برای غرب باقی است؟!
آخرین اخبار غیررسمی درباره دور اول مذاکرات ایران با گروه 1+5 که دیروز در آلماتی قزاقستان انجام شد، حاکی از آن است که طرف مقابل سه پیشنهاد در قالب کاهش تحریم‌ها در حوزه مبادلات فلزات گرانبها، پتروشیمی و مبادلات بانکی به هیئت ایرانی داده و در مقابل، تعطیلی غنی‌سازی و فردو را خواستار شده است.
با فرض صحت این خبر، درباره ارزیابی ارزش پیشنهادهای طرف غربی باید گفت: آن‌ها با ارائه این پیشنهاد قصد دارند وضعیت ایران را در مقابل خودشان به حدود هفت‌سال پیش بازگردانند، یعنی زمانی که ایران در آغاز راه پیشرفت‌های هسته‌ای بود و داشته چندان ارزشمندی برای چانه‌زنی نداشت و غربی‌ها قصد داشتند ایران را در آغاز راه متوقف کنند. آن‌ها در آن زمان، به جای پیش‌گرفتن منطق گفت‌وگو، به اتکای موقعیت و قدرت ظاهری‌شان، به زبان زور و تهدید روی ‌آوردند که این روش در برابر ایمان و اعتقاد مستحکم مردم و نظام اسلامی، کارگر نیفتاد و رفته‌رفته با مرور زمان، پیشرفت‌های مرحله‌ای ایران در بخش‌های مختلف فعالیت هسته‌ای مناسبات تعاملی را که آن‌ها درصدد پی‌ریزی‌اش بودند، به هم زد و به مرحله‌ای رسید که برای ورود به آن و گفت‌وگو درباره‌اش باید از قواعدی پیروی کرد که در ذات مسئله نهفته است و از بیرون چندان نمی‌توان برای آن تعیین تکلیف کرد. در حال حاضر، ایران از وضعیت گذشته یعنی زمانی که دستش خالی بود، فاصله زیادی گرفته و داشته‌های هسته‌ای باارزشی در اختیار دارد و طرف مقابل در همان وضعیت چند سال پیش درجازده و تنها تعدادی قطعنامه‌ و برنامه‌های تحریمی بر روی دستش مانده که نتوانسته‌ در اراده راسخ ایران خللی ایجاد کند. در چنین وضعیتی، غرب اصرار دارد ایران با پذیرش پیشنهادهایش به وضعیت چند سال پیش بازگردد تا عقب‌ماندگی غرب جبران شود و این در حالی است که منطق پیشرفت، سیاست، قدرت و تعامل، درباره مسائل کلان چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و در مقابل، غرب را به جلو آمدن و رسیدن به زمان حاضر فرامی‌خواند که راهش ارزیابی درست از وضعیت و داشته‌های جدید ایران و ارائه پیشنهادهایی در خور آن است. غرب برای درک وضعیت جدید و اتخاذ تصمیمی مناسب و شایسته، اینکه بتواند نظر ایران را نیز جلب کند، همچنان فرصت دارد.

تشدید حملات ایران علیه یهودیان؟!
گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی بلومبرگ 26 فوریه 2013 (8 اسفند) در  مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در قبال رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: اگرچه زیرساخت‌های تروریستی ایران مشغول جنگ داخلی سوریه شده و تلاش می‌کند بشار اسد را به‌عنوان تنها متحد عرب خود در قدرت حفظ کند؛ اما برنامه جمهوری اسلامی ایران در هدف‌گیری و مقابله با یهودیان همچنان باقی است. 5 فوریه دولت بلغارستان به‌طور علنی اعلام کرده که حزب‌الله (دست‌نشانده ایران در لبنان) در ماه ژوئیه طی یک بمب‌گذاری، پنج گردشگر اسرائیلی و راننده اتوبوس بلغاری را کشته است. عوامل این عملیات تروریستی با نیروی قدس مرتبط بودند. همچنین، ایران اقداماتی تروریستی برای کشتن اسرائیلی‌ها در تایلند، هند، گرجستان و آذربایجان نیز صورت داده است. 21 فوریه یکی از عوامل حزب‌الله در دادگاهی در قبرس شهادت داد که به وی دستور داده شده بود زمان فرود هواپیماهای اسرائیلی را بررسی و ثبت کند.
در ادامه مقاله آمده است: مأموران تحقیق قبرس معتقدند که حزب‌الله تلاش کرده حمله‌ای مانند اقدام تروریستی در بلغارستان را در قبرس طرح‌ریزی و اجرا کند. هفته گذشته نیز مقامات امنیتی نیجریه اعلام کردند سه نفر را که در قالب شبکه تروریستی پیچیده با ایران مرتبط بودند، دستگیر کرده‌اند. ایران ظاهراً به این سه نفر دستور داده تا اطلاعاتی را در مورد هتل‌های محل تردد اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها جمع‌آوری کنند تا بعد از آن، مراحل برنامه‌ریزی حملات تروریستی طی شود.. سخنگو‌های دولت ایران استدلال می‌کنند که رژیم ایران مخالف یهودیان نیست و تنها علیه صهیونیست‌ها مخالفت می‌ورزد که البته 45 درصد یهودیان جهان در اسرائیل زندگی می‌کنند و اکثریت یهودیان که از موجودیت اسرائیل حمایت می‌کنند، در خارج از این کشور به سر می‌برند.
در پایان مقاله آمده است: انگیزه حملات علیه صهیونیست‌ها تحت‌تأثیر سیاست شهرک‌سازی دولت اسرائیل در کرانه باختری نیست بلکه به دلیل اعتقاد ایران به این موضوع است که یهودیان به هیچ‌وجه شایسته داشتن یک کشور مستقل نیستند. مدافعان رژیم ایران در غرب نیز اغلب استدلال می‌کنند که مخالفت رسمی ایران با اسرائیل، تنها به‌دلیل نگرانی این کشور از وضعیت اسفبار فلسطینی‌ها است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در سخنان خود اثبات کرده که این توجیه‌ها کاملاً ‌بی‌معنا است. وی در سخنرانی خود گفته است عدالت و آزادی در روی زمین تنها در صورتی محقق خواهد شد که صهیونیست‌ها ریشه‌کن و نابود شوند. تنها یک فرد یهودستیز و طرفدار نابودی می‌تواند اینگونه سخن بگوید. صهیونیسم تنها یک جنبش سیاسی است که تقریباً 130 سال قدمت دارد. یهودیت و یهودیان پیش از صهیونیست وجود داشته‌اند و این موضوعی است که احمدی‌نژاد و رژیم ایران از آن تنفر دارند. موضع رسمی رئیس‌جمهور ایران این است که یهودیان، بلا و آفت هستند و باید ریشه‌کن شوند. سایر مقامات ایرانی معتقدند یهودیان حداقل باید سرکوب شوند و به جایگاه‌ پایین خود مانند گذشته بازگردند.
اخبار و تحلیل‌ها: مدت‌ها پیش از گفت‌وگوی اخیر ایران با گروه 1+5 پیش‌بینی می‌شد که در آستانه این گفت‌وگوها، هوچی‌گری‌های رسانه‌ای مبتنی بر اتهامات علیه ایران آغاز شود که دقیقاً این‌گونه شد و یکمرتبه تروریست‌های(!)‌ طرفدار ایران در گوشه و کنار جهان شناسایی و دستگیر شدند و اعتراف کردند. اتهام یهودستیزی به ایران به همان اندازه مضحک است که دستگیری و اعتراف تروریست‌های(!) طرفدار ایران در یک دوره کوتاه و خاص. برچسب یهودستیزی چگونه به ایرانی می‌چسبد که در خود هزاران یهودی را جای داده که با آزادی و در سلامت و امنیت کامل زندگی می‌کنند. اگر همه مردم دنیا فهم این مسائل را نداشته باشند،  قطعاً بسیاری از آن‌ها دارند.
  
جشنواره انتخاباتی حلقه انحرافی!
 یک منبع آگاه از برگزاری یک جشنواره دیگر با شائبه‌های انتخاباتی از سوی حلقه انحرافی خبر داد. وی در این خصوص گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قصد دارد در اسفندماه همایشی تحت‌عنوان جشنواره «صدای بهار» در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار کند. به گفته وی، مقدمات این جشنواره که خیلی سریع فراهم شده، با حضور معاونان و مدیران استانی این سازمان برگزار خواهد شد که دستورات لازم درباره آن صادر شده است. این در حالی است که حامیان مالی این جشنواره، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری هستند. گفتنی است نام این جشنواره از نام و شعار «زنده باد بهار» گرفته شده است که شائبه اهداف انتخاباتی را در ذهن متبادر می‌کند. این در شرایطی است که هنوز از برگزاری همایش میلیاردی هرمزگان که با اعتراضات زیادی روبه‌رو شد و شبهات زیادی در ذهن جامعه مطرح کرد، زمان زیادی نمی‌گذرد.
عراق همچنان هدف است
   یک مقام امنیتی عراق از توطئه گروهکی به نام «نسل پنجم القاعده» به منظور هدف قرار دادن اماکن مذهبی مهم عراق خبر داد. این منبع اعلام کرد: این گروهک، در حال حاضر مشغول سازمان‌دهی نیروهای خود در این زمینه است. این مقام امنیتی افزود: القاعده، برای تحقق این امر، عراق را به سه منطقه شمال، جنوب و مرکز تقسیم کرده و در حال آموزش نظامی به نیروهای خود است. این گروه موسوم به نسل پنجم القاعده از توانایی نظامی بالایی برخوردار است و در حال طراحی نقشه‌های دقیق با تکیه بر توانایی نظامی خود است.
اخبار و تحلیل‌ها: به نظر می‌رسد برخی از کشورهای منطقه قصد دارند با حمایت از القاعده برای گسترش ناامنی‌ها در عراق نظر سایر گروه‌های وهابی و تکفیری را برای ورود به عراق و دامن‌زدن به ناامنی‌های بیشتر جلب کنند. به اعتقاد آن‌ها به بن‌بست رسیدن در سوریه و باقی‌ماندن بشار اسد در قدرت، به معنای شکست نیست و همین که پیکر سوریه را مجروح و آن را به خود مشغول کرده‌اند و تا سال‌ها نمی‌تواند خود را بازیابد، پیروزی است و تکرار چنین کاری در عراق، پیروزی دوم است.
 
    اخبار کوتاه        
 * بسیاری از فعالان شناخته شده ضدجنگ، بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند که خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی و خاتمه دادن به تهدیدات نظامی علیه ایران شده است. این بیانیه که متن آن از سوی کمپین «همبستگی با ایران» تهیه شده است، از سوی «مرکز اقدام بین‌الملل» و بسیاری از فعالان سرشناس ضدجنگ امضا شده است.
این گروه بین‌المللی در این بیانیه نوشته است: «از تمام فعالان جنبش جهانی صلح تقاضا می‌کنیم که این طومار را امضا کنند و خواستار آن شوند که همه تحریم‌ها علیه ایران را فوراً لغو کنید و تهدیدات جنگی علیه ایران را متوقف کنید و حق مردم ایران برای تولید انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز را به رسمیت بشناسید.»
*براساس اخبار دریافتی، کمیته مشترکی از فتنه و انحراف در تلاش هستند تا آرامش کشور را قبل از انتخابات برهم زند تا دولت به پایان دوره خود نرسد و فضا بحرانی شود. گفتنی است هدف‌گیری اصلی این کمیته، نقض رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است.
*براساس اخبار رسیده، به‌تازگی در تظاهرات‌هایی در منطقه «پورت سعید» مصر افرادی با شعارهایی خاص، خواستار استقلال این منطقه از مصر شدند، گفته می‌شود این افراد پرچم‌هایی را به‌عنوان پرچم منطقه پورت سعید در تظاهرات خود حمل می‌کردند و در دست‌نوشته‌هایی، خواستار ایجاد نیروی نظامی مستقل شده‌اند.
* هفته‌نامه فلسطینی «المنار» به نقل از گزارش‌های منتشره در رژیم صهیونیستی در خصوص ترور شهید «حسن شاطری» - مسئول بازسازی جنوب لبنان - که در سوریه هدف حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید، نوشت: «این شهید، تحت تعقیب یک تیم ویژه تروریستی بود که این تیم به همین منظور یعنی با هدف ترور این مقام ایرانی به خاک سوریه اعزام شده بود و بنابر این گزارش‌ها، پس از انجام اقدام شوم خود با حمایت و پشتیبانی عناصر جاسوسی قطر و ترکیه از خاک سوریه خارج شدند.»    
 
 * شهردار شهر رامهرمز و یک عضو شورای این شهر از سوی مأموران امنیتی بازداشت شدند. بنا به اعلام یک منبع آگاه، علاوه بر شهردار و یک عضو شورا، تعدادی از پرسنل شهرداری این شهر نیز دستگیر شدند.گفته می‌شود دستگیری این افراد به اتهام تبانی در اختلاس و همچنین اختلاس بوده است. نبود سازوکار جدی(مانند شورای نگهبان)در تأیید صلاحیت نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات شوراها سبب ورود برخی افراد مسئله‌دار در شوراها و وقوع چنین مسائلی می‌شود که هر از گاهی در شوراهای کشور شاهد هستیم.
* در پی شایعه‌ برخی رسانه‌های لبنانی و عربی منطقه درباره وضعیت سلامتی سیدحسن نصرالله، دفتر رسانه‌ای حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای، شایعه‌های منتشر شده از سوی این رسانه‌ها درباره سلامتی سیدحسن نصرالله و سفر ایشان به تهران را تکذیب کرد. در این بیانیه تأکید شده که این شایعه‌ها کاملاً بی‌اساس است و سیدحسن نصرالله در سلامتی کامل و در لبنان به سر می‌برد و به هیچ کشوری نیز سفر نکرده است.