سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوشنبه 7 اسفند 92

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
مذاکره‌ با آمریکا مشکلى را حل نمی‌کند؛ کجا این‌ها به وعده‌هاى خودشان عمل کردند؟ شصت سال است در هر موردى که با آمریکایى‌ها مسئولین این کشور اعتماد کردند، ضربه خوردند .(19/11/91 )


پیشنهاد معتبر!
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، برای شرکت در دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه 1+5 وارد آلماتی قزاقستان شد. دو طرف این گفت‌وگو که قرار است فردا آغاز شود، در اقدامی پیش‌دستانه برای دادن پیام به دیگری و تأثیرگذاری پیشین بر روند مذاکرات، اظهاراتی داشته‌اند. محور این اظهارات با لحاظ کردن آخرین وضعیت دو طرف در بحث هسته‌ای است که موجب به بن‌بست رسیدن مذاکرات شده است. مطالب غیرقانونی و استکباری 1+5 و مقاومت ایران و تن ندادن به درخواست‌های استکباری آن‌ها، گفت‌وگو را در حالت رکود نگه داشته است. از این‌رو، آن‌ها برای برانگیختن اشتیاق ایران، در آستانه گفت‌وگوها از پیشنهاد جدید به ایران و به‌گمان خودشان، «مهم» سخن گفته‌اند. با آشکار شدن محتوای این پیشنهاد مهم(!) که از زبان برخی دیپلمات‌های غربی نقل شده، آن‌ها قصد دارند در ازای رسیدن به برخی از مطالباتشان، بخشی از تحریم‌ها درباره طلا و فلزات گرانبها را کاهش دهند. به‌نظر می‌رسد اگر این نقل قول درست هم نباشد، پیشنهادی که آن‌ها به ایران می‌دهند، نمی‌تواند نظر ایران را تأمین کند؛ زیرا آن‌ها در تکاپوی تبلیغاتی‌شان وانمود می‌کنند که ایران در موضع ضعیف قرار دارد و با افزایش فشار می‌توان بدون دادن امتیاز، از آن امتیاز گرفت. جلیلی نیز در پاسخ غیرمستقیم به این دیدگاه گفت: «اگر گروه 1+5 می‌خواهند وارد گفت‌وگوهای سازنده با تهران شوند، باید پیشنهاد معتبر ارائه کنند و اشتباهات محاسباتی گذشته را کنار گذاشته و اشتباه محاسباتی دیگری را مرتکب نشوند و وارد مسیری شوند که بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب کنند.»
ظواهر امر، حاکی است که طرف غربی قصد ندارد گفت‌وگو را در مسیر منتهی به استیفای حقوق ملت ایران دنبال کند، بلکه به نسبت اشتباه محاسباتی، در پی آن است تا گفت‌وگو را برای گفت‌وگو دنبال کند به امید اینکه فشار، کارگر افتد و ایران به زانو درآید. در چنین وضعیتی بجاست ایران نیز در مواجهه با آن‌ها، سیاست گفت‌وگو برای گفت‌وگو را پیش بگیرد و در عرصه داخلی و فعالیت هسته‌ای، به سیاست پیشرفت هسته‌ای تا مرز رسیدن به تمامی حقوق مسلم خود، پایبند باشد و آن را ادامه دهد. طرف غربی با هیاهوهای زیادی که در چند سال اخیر به راه انداخته، نشان داده که ارزش فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار زیاد است، پس برای توافق باید مابه‌ازایی درخور آن پرداخت کند. این، معنای پیشنهاد معتبر است.
پیش‌بینی مواضع قاطع هسته‌ای ایران در قزاقستان
   گروه ترجمه -
پایگاه اینترنتی نیشن 25 فوریه 2013 (7 اسفند) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: قدرت‌های جهانی روز سه‌شنبه(فردا) در قزاقستان با ایران بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهند کرد. البته امید چندانی در مورد پیشرفت در این گفت‌وگوها وجود ندارد. از زمان گفت‌وگوهای مسکو در ژوئن 2012 پیشرفت چندانی در روند پرونده هسته‌ای ایران به‌وجود نیامده و ایران بر حق غنی‌سازی هسته‌ای پافشاری می‌کند. یک دیپلمات غربی در این باره می‌گوید: ما با حس اضطرار به این گفت‌وگوها نزدیک می‌شویم؛ اما لزوماً این اقدام با تعجیل افسارگسیخته همراه نیست.
   در ادامه مقاله آمده است: کشورهای غربی در مورد ماهیت پیشنهادهای خود به ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای سخن نگفته‌اند؛ اما ظاهراً این پیشنهاد شامل کاهش تحریم‌های طلا و فلزات گرانبها در ازای تعطیلی مرکز مهم غنی‌سازی فردو است. ایران خواهان لغو تحریم‌ها پیش از آغاز گفت‌وگوهاست و در عین حال، بر شناسایی حق غنی‌سازی در سطوحی که بتواند تولید برق کند و ایزوتوپ‌های پزشکی خود را تأمین کند، تأکید می‌کند. این فضا با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همراه شد که مطابق این گزارش، ایران نصب نسل جدید سانتریفیوژها در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را آغاز کرده است. آمریکا این اقدام ایران را تحریک‌کننده توصیف کرد. «مارک فیتزپاتریک»، تحلیل‌گر مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی، می‌گوید: دو طرف خواهان یک توافق هستند، اما مسئله این است که آن‌ها بر شروط و معیارهای خود تأکید می‌کنند... هیچ‌یک از طرف‌ها خواهان اعطای امتیاز در شرایط نامطلوب نیستند.
   در پایان مقاله آمده است: «تریتا پارسی» از شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار می‌گوید: درست در حال حاضر غرب مشتاق است که این روند را به پیش ببرد؛ اما بدون اینکه چیز باارزشی به ایران پیشنهاد کند. رهبر ایران ایده گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا را به‌شدت رد کرده و ظاهراً مواضع ایران در نشست هسته‌ای قزاقستان با انعطاف‌پذیری همراه نخواهد بود. «ششانک جوشی»، تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: احتمالاً ایران توافقی را که این کشور را به توقف غنی‌سازی ملزم کند، نخواهد پذیرفت و در عین‌حال، در صورت تداوم تحریم‌های شدید نیز بر مواضع هسته‌ای خود استوار خواهد ماند. یک دیپلمات ارشد غربی در تهران می‌گوید: مواضع کنونی (ایران) در حال حاضر بسیار منسجم و قاطع است. اقدام یک‌جانبه اسرائیل]رژیم صهیونیستی[ در حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران،‌ به‌طور مشخص آمریکا را در موقعیت کشیده شدن به کشمکش قرار می‌دهد و این مسئله می‌تواند اقتصاد جهانی را به‌دلیل افزایش بهای نفت به خطر بیندازد و در عین‌حال، جرقه آغاز جنگی گسترده در منطقه خاورمیانه زده می‌شود که جنگ داخلی سوریه نیز این خطر و تهدیدات را تشدید می‌کند. ششانک جوشی، تحلیل‌گر سیاسی معتقد است خط قرمز اسرائیل، تصمیم ایران به غنی‌سازی فراتر از 20 درصد خواهد بود... احتمالاً ایران از خط قرمز اسرائیل نخواهد گذشت... و اگر چنین اقدامی صورت دهد، اسرائیل همچنان می‌تواند از اقدام نظامی پرهیز کند و مسئولیت را به دوش آمریکا بیندازد. تحلیل‌گران می‌گویند تمام طرف‌ها در این مرحله توافق دارند که هزینه جنگ تمام‌عیار علیه ایران بسیار زیاد خواهد بود، حتی اگر آمریکا همچنان تمام گزینه‌ها را روی میز داشته باشد.
   
تحریم‌ها بهترین اتفاق برای ایرانیان بوده است
  «مایک گراول» سناتور سابق از ایالت آلاسکای آمریکا، در مصاحبه با نشریه فارین‌پالیسی گفت: «باید به شما بگویم تردیدی نیست که تحریم‌ها باعث رنج و زحمت هستند؛ اما در طولانی‌مدت، بهترین اتفاقی است که تاکنون برای ایران رخ داده است.» گراول که به‌تازگی به کشورمان سفر کرده بود، خاطرنشان کرد تحریم‌ها ایرانیان را «به‌طور کامل مستقل کرده و آن‌ها را وادار کرده که برای تولید ماشین و دستگاه‌های مورد نیاز، فعالیت‌های اقتصادی خود را داخلی کنند.» وی افزود: «ما حدود 10 مایل در قلب ایران با ماشین رانندگی کردیم و شاهد ساخت یک بزرگراه دو طبقه بودیم. باید به شما بگویم که این یک امر شگفت‌انگیز بود. شهر مانند یک شهر عادی پررونق بود. در آن پیشرفت و رونق به چشم می‌خورد. این امر را می‌شد از راه‌بندان‌ها حدس زد. معماری شهر به‌شدت چشمگیر است و بنابراین باید گفت آنچه برای این کشور رخ داده، استقلال آن را در پی داشته است.»
بازداشت یکی از مدیران ارشد پتروشیمی
  به‌تازگی یکی از نهادهای امنیتی با حکم دستگاه قضایی، یکی از مدیران ارشد تجارت محصولات پتروشیمی را به اتهام سوءاستفاده گسترده مالی بازداشت کرده است. مدیر یادشده که پیش از این، سال‌‌ها یکی از مدیریت‌های حساس شرکت بازرگانی پتروشیمی PCC را قبل و بعد از خصوصی‌سازی این شرکت بر عهده داشته، به سلطان بازار تجارت محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از ایران معروف است و شبکه گسترده‌ای از شرکای راهبردی را به‌منظور سوءاستفاده اقتصادی در داخل ایران و خارج از کشور در حوزه تجارت محصولات پتروشیمی و به‌خصوص صادرات این محصولات برای خود ایجاد کرده است.
   منابع مطلع معتقدند بخش عمده‌ای از بازار پتروشیمی در دهه اخیر در قبضه وی بوده است و اگر کسی برخلاف نظر و رأی وی در این بازار عمل می‌کرد، به طرق گوناگون از دور رقابت بازار این محصولات حذف می‌شد. بر اساس این گزارش، گردش مالی بازار تجارت محصولات پتروشیمی ایرانی به چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و گفته می‌شود ابعاد سوءاستفاده فرد یاد شده در این بازار بزرگ، بسیار گسترده است و به نظر می‌رسد ابعاد این پرونده از پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی گروه آریا بسیار وسیع‌تر باشد.

     اخبار کوتاه      
   *  قبرس در ادعایی واهی، یک جوان لبنانی‌‌تبار سوئدی را که به گفته آنان اعتراف کرده عضو حزب‌الله است، به اتهام زمینه‌‌چینی برای ترور گردشگران صهیونیست در این کشور محاکمه کرد.  بنا بر این گزارش، پلیس قبرس هفتم ژوئیه سال 2012 جوان 24 ساله‌ای به نام «حسام طالب یعقوب» را بازداشت کرد که تابعیت دوگانه لبنانی - سوئدی دارد. به گفته مقامات پلیس قبرس، او اعتراف کرده که از سال 2007 عضو حزب‌الله لبنان بوده و به‌عنوان پیک این تشکیلات، مأموریت‌هایی در ترکیه، هلند و فرانسه انجام داده است.
   *  چندی قبل بودجه ای معادل 20 هزار دلار در اختیار یکی از مسئولان عالی ورزش قرار گرفت تا به شکل پاداش در اختیار ورزشکاران پیروز در یک رقابت خارجی قرار گیرد. این دیدارها به پایان رسید، اما نکته جالب این است که این مسئول، بعد از بازگشت از رقابت‌ها، حاضر به پس دادن این مبلغ نشده است تا بدانجا که مأموران مالی نهادهای ورزشی به این نتیجه رسیده‌اند که باید قید آن پول را بزنند!
   *  گفته می‌شود به‌تازگی نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در مورد اعزام دیپلمات از این کشور به ایران، لایحه‌ای را به دولت آمریکا پیشنهاد داده‌اند. «اسماعیل کوثری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این خبر گفت: «اجازه ورود دیپلمات آمریکایی به کشور را نخواهیم داد.» باوجود این اقدامات فریبکارانه آمریکایی‌ها، آنان به‌تازگی به حرکات خصمانه خود در بحث هسته‌ای و تحریم‌ها افزوده‌اند.    
   *  «احمد حسن کامل» یکی از اعضای جدا شده از گروهک تروریستی منافقین، در تازه‌ترین اظهارات خود گفت: به‌تازگی طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس‌جمهور عراق، در آنکارای ترکیه با هیئتی سیاسی به نمایندگی از سرکرده فرقه رجوی دیدار کرده و در این دیدار، الهاشمی در اظهاراتی مدعی شده که در صورت سرنگونی دولت نوری المالکی، وی اجازه بازگشت منافقین به اراضی عراق را صادر و مناطقی را برای اقامت به آن‌ها اعطا می‌کند.
   *  رسانه‌های عربستانی در خبری فاش کردند که نیروهای امنیتی رژیم آل‌سعود، شیخ «علی بن‌سالم العبدلی» امام جماعت یکی از مساجد اهل سنت عربستان را به‌دلیل سخنرانی درباره فساد مالی برخی مسئولان ارشد آل‌سعود، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کرده است.
   *  عوامل گروهک منافقین به‌تازگی ضمن ارتباط‌گیری با کاربران در فیس‌بوک به آن‌ها وعده می‌دهند که به‌زودی فضای درگیری و اغتشاش در کشور راه خواهد افتاد و در این زمان نیاز به سلاح برای مقابله با جمهوری اسلامی وجود دارد! در این پیام‌ها که به‌صورت گسترده برای کاربران فیس‌بوک و خصوصاً فعالان سیاسی ارسال می‌شود، طرز تهیه «کوکتل مولوتف» آموزش داده شده و توصیه می‌شود که در زمان بروز درگیری، کوکتل‌مولوتف‌ها را به سمت نیروهای نظامی و انتظامی پرتاب کنید!