سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکشنبه 26 اسفند

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

ارزش و عظمت زینب کبرى‌، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تکلیف الهى است. (22/8/1370)

تعطیلات و انجام وظیفه اسلامی و ملی
فرارسیدن تعطیلات نوروز مناسب‌ترین فرصت برای بزرگ‌ترین جابه‌جایی عمومی در کشور است. در این تعطیلات فرح‌بخش، میلیون‌ها ایرانی در داخل کشور به سفر می‌روند و عملاً میزان رفت‌و‌آمدهای جاده‌ای چند برابر سایر روزهای سال می‌شود. این حجم رفت‌وآمد، بدون آمادگی‌های قبلی و مراقبت‌های لحظه‌ای، می‌تواند به سوانح دلخراش و تأسف‌آور منجر شود که معمولاً هم این‌گونه است. چند سالی است که دست‌اندرکاران تأمین امنیت و سلامت در راه‌های کشور برای تعطیلات نوروز برنامه‌های ویژه‌ای اجرا کردند که در افزایش رفاه و امنیت جاده‌ای و کاهش حوادث مؤثر بوده است. روز گذشته جمعی از دست‌اندرکاران این امور در آستانه فرا رسیدن سال نو با امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دیدار کردند و معظم‌له با تقدیر از عوامل دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دست‌اندرکار سفرهای نوروزی و تأکید بر اینکه همه‌ دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا سوانح و حوادث سفرهای نوروزی به حداقل برسد، ارزش و اجر خدمت در ایام تعطیلات عید را بالاتر از ایام دیگر سال دانستند و فرمودند: «تمام این خدمات در میزان الهی محفوظ است و محاسبه خواهد شد و از آنجایی که خداوند متعال، شاکر و علیم است، علاوه بر آگاهی از زحمات و سختی‌های خدمت در ایام تعطیلات عید، قطعاً از این کارهای حسنه سپاس‌گزاری خواهد کرد.» ایشان در پایان فرمودند: «امیدوارم ایام عید و تعطیلات نوروز به همه مردم ایران خوش‌ بگذرد و مردم، این ایام را با شادی و شیرینی سپری کنند.» استفاده صحیح از تمام مواهب الهی از حقوق جمیع بندگان الهی است که به آن‌ها عطا شده است؛ اما شاید بهره‌مندی بهتر و شایسته‌تر مردم ایران از تعطیلات نوروز پیش‌رو، وجه ویژه‌ای داشته باشد، اینکه این مردم در برابر فشارهای تشدید شده دشمن ایستادند و از حقوقی که با تلاش و خود اتکایی به آن رسیده‌اند، دست برنداشتند و نیز انتخابات بسیار مهمی در پیش دارند که در مسائل پیش‌رو، تأثیر جدی خواهد داشت و باز هم نیازمند هوشیاری و در صحنه بودن مردم است؛ از این رو آن‌ها به بازسازی و تجدید قوا نیاز دارند و تعطیلات نوروز زمان مناسب این بازسازی و تجدید قواست تا پس از پایان شیرین تعطیلات، بتوانند در انجام وظایف اسلامی و انقلابی به‌ویژه در رویارویی با استکبار، همچنان کوشا و پیروز باشند. ان‌شاء‌الله


اعتمادسازی آمریکا با ایران
گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 16 مارس 2013 (26 اسفند) در مقاله‌ای به روند اعتمادسازی آمریکا با ایران پرداخت و نوشت: در آغاز فوریه، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ایران فرصت گفت‌وگوهای دوجانبه در مورد مسئله هسته‌ای را داد. سه هفته پیش، آمریکا متحدان اروپایی خود را ترغیب کرد که موضع‌گیری خود در مورد گفت‌وگوهای قزاقستان را بررسی کنند و پس از آن، وزیر خارجه آمریکا نتیجه نشست قزاقستان را مفید توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد که تعامل جدی می‌تواند به توافقی فراگیر منتهی شود. با وجود این، سوزان رایس، عضو کابینه اوباما در مورد ایران به گونه‌ای سخن می‌گفت که گویی از اواخر ژانویه تاکنون شرایط تغییر نکرده است.
در ادامه مقاله آمده است: افراد متخصص بسیاری برای دولت اوباما کار می‌کنند. بنابراین، باید فرض کنیم که این عدم انسجام، بخشی از جریان بسیار پیچیده‌ای است که از نگرانی‌های آمریکا ناشی می‌شود. به‌علاوه، اسرائیل [رژیم صهیونیستی] دارای صدها تسلیحات کشتارجمعی خطرناک و سامانه‌های موشکی دوربرد پیچیده است و در عین حال، هند و پاکستان نیز  چنین سامانه‌هایی دارند. حال پرسش این است که چرا فعالیت هسته‌ای ایران و نصب سانتریفیوژ در تأسیسات هسته‌ای هشداردهنده توصیف می‌شود در حالی که تمام این فعالیت‌ها زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای صورت گرفته است. در واقع، این گونه اقدامات و فعالیت‌های ایران، نقض ان‌پی‌تی به شمار نمی‌روند. همچنین سرویس تحقیقات کنگره آمریکا نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرد احتمال نمی‌رود که ایران تا قبل از سال 2015 به فناوری موشک بالستیک قاره‌پیما ((ICBM دست پیدا کند. آمریکا در حالی مسئولیت یک قدرت بزرگ را برای خود احساس می‌کند که نمی‌تواند نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون را به‌درستی حمایت و تقویت کند.
در پایان مقاله آمده است: آمریکا به منظور تقویت نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون، باید منطقی رفتار کند و از رفتارهایی با استاندارد دوگانه پرهیز کند. پنتاگون و اذهان عمومی آمریکا خواهان جنگی دیگر در این مرحله نیست. آمریکا به عنوان قدرتی بزرگ، نیازمند بهره‌برداری از راه‌حل‌های دیپلماتیک است. در این وضعیت، بهترین و مؤثرترین گزینه، اعتمادسازی همراه با حسن‌نیت است.  
اخبار و تحلیل‌ها: آمریکا با تأخیری چند ساله، هسته‌ای شدن هند و پاکستان را پذیرفت با اینکه آن‌ها بمب‌ اتمی آزمایش کردند، زیرا مشکل سایسی آمریکا با این دو کشور، اساسی نبود، اما با کره‌شمالی کنار نیامد تا اینکه این کشور هم بمب‌ اتمی آزمایش کرد و آمریکا همچنان به مخالفتش با کره‌ ادامه داد؛ چون با این کشور مشکل سیاسی دارد. آمریکا با ایرانی که نه آزمایش اتمی انجام داده و نه به آن اعتقاد دارد، دشمنی می‌ورزد زیرا توانایی ایران را بسیار بیشتر از آن کشورها می‌داند و به گمان خودش راه مقابله با قدرت ایران بهانه قراردادن فعالیت هسته‌ای است.

  
استعمارگر پیر بوی کباب حس کرد!
 راهبرد حمایت از خاتمی، جایگزین تحریم انتخابات در سال 92، دستور کار مثلث جریان فتنه، ضدانقلاب و دولت‌های بیگانه قرار گرفته است. سایمون گس، سفیر سابق انگلستان در ایران که هم‌اکنون مدیر کل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و نماینده این کشور در مذاکرات 1+5 است، در یک اقدام خارج از عرف دیپلماتیک، چهار رسانه ضدانقلاب را در لندن گردهم آورده و برای بررسی دو موضوع با آن‌ها جلسه تشکیل داده است. اول اینکه این سایت‌ها باید در زمینه حقوق‌بشر علیه جمهوری اسلامی فعال شوند، مطلب بنویسند و سند تولید کنند؛ دومین موضوع، ارائه راهکاری است برای اینکه چگونه می‌توان هزینه انتخابات برای ایران را بیشتر کرد؟ در جلسه فوق، موضوعاتی مطرح شد و عده‌ای مخالف حضور خاتمی بودند و او را سازشکار می‌دانستند و عده‌ای موافق او بودند و سایمون گس به همراه افسر اطلاعاتی ام‌آی‌سیکس اظهار داشتند باید از کاندیداتوری خاتمی دفاع شود و این‌گونه فاش کردند که این یک راهبرد است حتی اگر خاتمی رأی نیاورد یا اینکه از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود. وی به این رسانه‌ها وعده داد هزینه سفارت انگلستان در ایران را که به دلیل تعطیلی سفارت در وزارت خارجه حضور دارد، در اختیار رسانه‌های همسو با وزارت خارجه بریتانیا قرار خواهد داد.

ایران بزرگ‌ترین قدرت منطقه
  بنیاد سیاسی و مطالعاتی ترکیه با اجرای پروژه‌ای به میزان‌سنجی گرایش و تفکرات سیاسی شهروندان کشورهای مختلف خاورمیانه پرداخته است. در این نظرسنجی که از میان شهروندان کشورهای مصر، اردن، لبنان، فلسطین، عربستان، سوریه، عراق، ایران، تونس، یمن، لیبی، بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی و عمان انجام گرفت، کشور ایران، بزرگ‌ترین قدرت نظامی منطقه از دید مردم خاورمیانه شناخته‌ شد. شرکت‌کنندگان در این طرح همچنین جمهوری اسلامی ایران را کشوری ارزیابی کردند که در سیاست خارجی خود، رفتار و منش مذهبی و اسلامی در پیش گرفته است، این در حالی است که شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با اکثریت آرا رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی منطقه دانستند و بعد از آن، آمریکا را -کشوری که همواره سعی کرده حضور نظامی و سیاسی فعالی در خاورمیانه داشته باشد- دومین تهدید امنیتی منطقه خاورمیانه قلمداد کردند.

             
اخبار کوتاه

  *یکی دیگر از عناصر داخلی شبکه رسانه‌ای متصل به اردوگاه استکبار و بنگاه بی‌بی‌سی فارسی بازداشت شد.
 فرد مذکور از عناصر حلقه واسط تعدادی از رسانه‌های داخلی با ضدانقلاب خارج از کشور و نفرات به اصطلاح دیپلمات انگلیس در ایران و همچنین مرتبط با تیم حلقه بی‌بی‌سی فارسی است. وی در زمانی که سفارت انگلیس هنوز در تهران فعال بود، با این سفارتخانه نیز ارتباط داشته است.
*  بر اساس اخبار به دست آمده، تعدادی از عناصر وابسته به جریان وهابی مکی و طرفداران معدوم عبدالمالک ریگی قصد دارند با فتنه‌گران در تهران ملاقات کنند. محتوای خبر به‌دست آمده حاکی از اتخاذ تصمیم برای رسیدن به توافقاتی در مورد مطالبات حوزه وهابی مکی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آتی است.
*  دولت سعودی تخریب قسمتی از قدیمی‌ترین بخش‌های مسجدالحرام را به بهانه عملیات توسعه و نوسازی این مکان مقدس آغاز کرد. در این میان، ستونی که گفته می‌شود بیانگر تاریخ معراج پیامبر اسلام(ص) است، یکی از بخش‌هایی است که به طور کامل منهدم شده است.
* روزنامه کروات «یوتارنی لیست»  افشا کرد که عربستان سعودی هزینه خرید سه تن سلاح و تجهیزات نظامی از کرواسی و غرب را پرداخته و 75 پرواز آن را به ترکیه و اردن منتقل کرده تا در اختیار شورشیان سوری قرار گیرد. این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که در کنار سلاح‌های کرواتی که برای شورشیان در سوریه حمل می‌شدند، از دیگر کشورهای غربی از جمله انگلیس نیز هواپیماهایی مملو از سلاح و تجهیزات نظامی برای شورشیان در سوریه ارسال می‌شد و آمریکا مسئولیت هماهنگی بین پروازهای هوایی به ترکیه و اردن را برعهده داشت.
  *در اقدامی عجیب از سوی دولت آلمان، سایت صداوسیمای ‌جمهوری‌ اسلامی در آلمان فیلتر شد و هم‌اکنون امکان دسترسی به بیش از 30 رادیو و تلویزیون برون‏‌مرزی ایران از طریق اینترنت در این کشور وجود ندارد.
*  یک کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، تورهای گردشگری برای دانشجویان در نظر گرفته که قرار است در هفته دوم فروردین سال آینده آغاز شود و مقصد آن‌ها استان‌های شمالی کشور است. این کاندیدای انتخاباتی، سال گذشته نیز با برگزاری سمینارها و نشست‌های مختلف در برخی دانشگاه‌های غرب کشور، درپی جلب رضایت و آرای دانشجویان بود. همچنین در آبان‌ماه سال گذشته برخی کتاب‌های این کاندیدای احتمالی به صورت رایگان در برخی دانشگاه‌های کشور توزیع شده بود.
وی همچنین به دانشجویان قول داده با قانون تفکیک جنسیتی مخالفت می‌کند و برای جلوگیری از عدم تحقق آن تلاش خواهد کرد.
 * بر اساس اخبار رسیده، شورای مرکزی اصلاح‌طلبان با محوریت سیدمحمد خاتمی، جلساتی را در دفتر وی به طور منظم برگزار می‌کنند. در این نشست‌ها که برای چگونگی ورود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری بحث و برنامه‌ریزی می‌شود، 35 نفر از چهره‌های برجسته اصلاحات حضور دارند. سیدمحمد خاتمی در دو جلسه اخیر «دکتر جواد اطاعت» را به‌عنوان کاندیدای مورد حمایت شورای 35 نفره اصلاح‌طلبان معرفی کرده است. «جواد اطاعت» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به رهبری مهدی کروبی بود؛ اما هم‌اکنون در مؤسسه باران فعالیت می‌کند.